Menu Zamknij

Rewizja umów sponsoringowych PKP Cargo

PKP Cargo

PKP Cargo, spółka Skarbu Państwa, poinformowała 10 maja br. że ze skutkiem natychmiastowym wycofała się z umów sponsoringowych zawartych z klubem sportowym Widzew Łódź, z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz z klubem Unia Skierniewice.

Podpisane umowy miały obowiązywać przez trzy lata. Wiadomo jednak, że tak się nie stanie. PKP Cargo oficjalnie poinformowało o zerwaniu kontraktów. Powodem tych gwałtownych działań były stanowcze decyzje ze strony nowego zarządu. Zdaniem obecnych władz PKP Cargo zawarte wcześniej umowy były zupełnie nierentowne. Dzięki ich zakończeniu spółka ma zaoszczędzić miliony złotych.

Oszczędności z tego tyłu będą liczone w milionach złotych.

W związku ze zidentyfikowanymi w ostatnich dniach przez spółkę PKP Cargo informacjami o wystąpieniu okresowych trudności finansowych, podjęte zostały niezwłocznie przez zarząd PKP Cargo inicjatywy mające na celu poprawę sytuacji finansowej spółki – czytamy w najnowszym komunikacie firmy.

Głos w sprawie zabrała także Monika Starecka, pełniąca funkcję ds. finansowych w Radzie Nadzorczej spółki. Jej zdaniem poprzednie władze doprowadziły do poważnych kłopotów finansowych:
– Na skutek nieodpowiedzialnych działań naszych poprzedników oraz ich politycznych mocodawców PKP Cargo znalazła się w trudnej sytuacji, która wymaga od nas podejmowania takich niepopularnych decyzji jak rozwiązanie umów sponsoringowych – przekazała.

Analiza celowości i zasadności umów sposnoringowych

Decyzje te zostały podjęte po dogłębnej analizie celowości i zasadności prowadzenia przez spółkę PKP CARGO S.A. działalności sponsoringowej w zakresie wspierania klubów sportowych Widzew Łódź oraz Unia Skierniewice oraz innych organizacji w tym obszarze, w tym w szczególności Polskiego Komitetu Olimpijskiego. „Przeprowadzone analizy wykazały, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych było całkowicie bezzasadne, a w niektórych przypadkach powodowane było prywatnymi politycznie motywowanymi interesami ówczesnych członków Zarządu PKP CARGO S.A. będącymi niestety w pierwszej kolejności w istocie politykami ówcześnie rządzącej partii politycznej, nie zaś managerami dbającymi o dobro Spółki PKP CARGO. Co więcej w części z tych umów zawarte zostały świadczenia osobiste na rzecz osób związanych z PKP CARGO S.A. np. w postaci sponsorowania wyjazdu oraz pobytu takiej osoby na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w lecie 2024 roku.”

Weryfikacja celów sponsoringowych spółki

Ponadto w obliczu ogłoszenia w pierwszym kwartale 181,1 mln zł skonsolidowanej straty netto i 122,4 mln zł zysku EBITDA, kluczowe stało się zapewnienie płynności finansowania wypłat wynagrodzeń dla tysięcy pracowników PKP Cargo S.A. oraz bieżące regulowanie przez spółkę zobowiązań za usługi i towary niezbędne do prowadzenia działalności przewozowej.
– Jest to zadanie ważniejsze niż promowanie logo PKP Cargo nad Sekwaną czy w województwie łódzkim, z którego przecież posłami lub radnymi była albo jest duża część naszych poprzedników. Te zaoszczędzone miliony złotych przeznaczymy na bardziej potrzebne cele – dodała Starecka.

PKP Cargo to nie perwsza spółka Skarbu Państwa, która podjęła ostatnio decyzje o zakończeniu cz tez zerwaniu umów sponsoringowych z podmiotami z sektoru sportu. Wcześniej podobny komunikat o ograniczeniu działalnosci sponsoringowej wydała Grupa Azoty.

Więcej na ten temat znajdziesz w poniższych artykułach: